آرايه هاى ادبى
بايد پذيرفت كه آرايه هاى ادبى فراتر از دستور زبان هستند . پارادوكس يك آرايه ى ادبى است كه بررونق سخن مى افزايد اما همين آرايه بر خلاف قواعد دستورى است . چرا كه دستور زبان ، تركيب دو كلمه ى متناقض را نمى پذيرد.
ببينيد حافظ ميگويد :
اگر از خمر بهشت است و اگر باده ى مست.
به قول مرحوم مهدى سهيلى (( حافظ نمى گويد : باده ى مستى افزا )) بلكه مى گويد : ( باده ى مست ) يعنى : ماهيت باده مست است . يعنى به قدرى مستى افزاست كه خود هم از چنين توانِ مست كنندگى ؛ مست شده است و چون خود باده مست مى باشد. قدرت مست كنندگى اش هم بيشتر است )))
در مقام آرايه ى ادبى به اين اقدام حافظ مى گويند : مقام مبالغه ! در حاليكه دستور زبان فارسى منكر چنين پديده ايست . چون (مست) صفت است و دستور زبان مي گويد : فاعل بده نه صفت .
عربها هم چنين چيزى دارند . توجه بفرماييد :
((( ادباى نكته سنج و حرفه اى نه عوام يا ادباى معمولى ؛ وقتى ميخواهند در امرى مبالغه كنند مثلا مى گويند :
رجُلٌ علمٌ (مرد دانش) و نه رجلٌ عالمٌ ( مرد عالم )
يعنى : اين مردِ دانش است . نه دانشمند . يعنى : خود دانش است و علم از او تراوش ميكند و به ديگران سرايت ميكند ! )))
در حاليكه دستور زبان عربى اين را قبول ندارد. و عوام چنين نمى گويند !
در مجموع شاعر زبان ساز است و ميتواند گاه از قواعد دستورى عدول كند تا بر رونق سخن بيفزايد !
فضل الله نكولعل آزاد
Www.lalazad.blogfa.com
كرج بهار ١٣٩٦
+ نوشته شده توسط در جمعه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ و ساعت 12:35 |
فضل الله نکو لعل آزاد ...
ما را در سایت فضل الله نکو لعل آزاد دنبال می کنید
برچسب : آرايه,فراتر,دستور,فارسى, نویسنده : blalazad6 بازدید : 155 تاريخ : جمعه 31 شهريور 1396 ساعت: 23:41